وبلاگ - آخرین اخبار

دکتر«مارتین شولتز»، رییس پارلمان اروپا در راس هیاتی عالی‌رتبه، امروز شنبه 16 آبان‌ماه ضمن بازدید از دانشگاه تهران، با دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رییس دانشگاه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، در این دیدار که با حضور جمعی از مسئولان معاونت ‌بین‌الملل وروسای پردیس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر نیلی احمدآبادی ضمن معرفی دانشگاه تهران، بر اهمیت دیپلماسی علمی در جهت پیشبرد دیپلماسی رسمی تاکید کرد.
رییس دانشگاه تهران گفت: «ما تاکنون میزبان اساتید، دانشجویان و شخصیت‌های علمی و سیاسی بسیاری از کشورها در دانشگاه تهران بوده‌ایم و سیاستمداران دنیا امکان تماس مستقیم با دانشجویان را داشته‌اند؛ چرا که سیاست ما توسعه فعالیت‌های علمی بین‌المللی است. البته موانعی هم در این ارتباط‌ ها وجود دارد، مانند تصویر غلط از اسلام در کشورهای اروپایی؛ ولی هر متخصصی که از ایران بازدید کرده‌است، دیدگاهش نسبت به ایران تغییر کرده و ما علاقه‌مندیم این فرصت برای همه فراهم باشد».
دکتر «مارتین شولتز»، رییس پارلمان اروپا نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه تهران گفت: «حضور در دانشگاه تهران برای من مهم است و به‌ قول مولوی شاعر برجسته ایرانی، “ماورای خوبی مکانی وجود دارد که باید همدیگر را در آن ملاقات کنیم” و به ‌نظر من جهان علم و دانشگاه، همان جایی است که در آن می‌توان بیشتر از همدیگر شناخت به‌دست آورد».
وی با اشاره به حضور دانشجویان و استادان اروپایی در دانشگاه تهران گفت: «از این‌که دانشجویان و اساتید اروپایی در دانشگاه تهران حضور دارند خوشحالم و امیدوارم اساتید و دانشجویان ایرانی نیز در اروپا حضور یابند. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تقابل، همه روزه در آن محسوس است و بعضا به جنگ هم منجر شده است.این تقابل‌ها به دلیل پیش‌داوری‌هاست و پیش داوری، در این رخدادها نقش عمده‌ای دارد. آشنا شدن با فرهنگ‌های متقابل، کمک می‌کند که همه ما از ذهنیت‌های غلط و پیش داوری‌ها جلوگیری کنیم».
رییس پارلمان اروپا در بخش دیگری از سخنان خود، با قدردانی از مسئولان دانشگاه تهران، گفت: «ما تلاش می‌کنیم اصول شما را رعایت کنیم و در جهت حفظ کرامت انسانی در همه کشورها حرکت کنیم و اکنون لحظه مناسبی است که با توجه به توسعه سیاسی و همکاری‌های سازنده، در توسعه همکاری‌های علمی دوجانبه نیز تلاش کنیم. حقوق بشر، اصلی است که در منشور ملل متحد منعکس است و همه کشورها آن را امضا کرده‌اند و ما هم به آن مقیدیم. امیدوارم در فرصت‌های بعدی، بتوانیم با دانشجویان و اساتید شما نیز جداگانه صحبت کنیم».
در بخش دیگری از این دیدار، رییس دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، با اشاره به فعالیت کرسی زبان‌های اروپایی در این دانشکده گفت: «ما هم فعالیت‌های زیادی در زمینه زبان و ادبیات با کشورهای مختلف اروپایی داریم و معتقدیم که تبادلات فرهنگی وعلمی، به صلح وآشتی جهانی کمک می‌کند».
رییس پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران هم در این دیدار گفت: «ما همکاری‌های زیادی در زمینه هنرهای مختلف از جمله معماری اسلامی و سینما با کشورهای مختلف اروپایی داریم و معتقدیم که این تبادلات به رشد علم و فرهنگ منجر می‌شود».
رییس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در این دیدار، ضمن قدردانی از نقش سازنده اتحادیه اروپا در مسایل مختلف گفت: «در زمینه حقوق بشر، هر کشوری ارزش‌های خود را دارد و انتظار ما این است که اتحادیه اروپا، برخوردی دوگانه در این زمینه نداشته باشد و عادلانه‌تر برخورد کند».
در این دیدار، مباحثی مانند توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی بین ایران و اتحادیه اروپا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بر ادامه همکاری دانشگاه تهران با کشورهای عضو این اتحادیه تاکید شد.

© کلیه حقوق متعلق به مرکز آموزش علمی کاربردی خاتم الانبیاء (ص ) می‌باشد.